به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم سوگواری شب شهادت امام حسن عسکری(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این مراسم «حجت الاسلام سید حسین مؤمنی» در سخنانی به تشریح نامه امام حسن عسکری(ع) به پدر شیخ صدوق پرداخت و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به سوگواری پرداختند.

حجت الاسلام مؤمنی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برنامه ها و دستور العمل های سلوکی و عرفانی گفت: ما نیازمند برنامه و دستور العمل سلوکی از غیر معصوم نیستیم و اگر از بیانات معصومین فاصله بگیریم به مقصد مقصود نائل نخواهیم شد؛ لذا عده ای از آیت الله بهجت(ره) دستور العمل خواستند و ایشان هم مواردی بیان داشتند، باز آن عده آمدند و درخواست دستور العملی جدید نمودند که آیت الله بهجت(ره) فرمودند: «اگر آمده اید من بگویم و گوینده باشم و شما بشنوید و مستمع باشید من وقت ندارم، اما اگر اهل عمل هستید دستورالعمل ها در جهاد النفس شیعه آمده و دستورات سلوکی نیز در بیان معصومین(ع) آمده است».

وی در ادامه به نامه امام حسن عسکری(ع) به «ابن بابویه قمی» اشاره نموده و تصریح کرد: ابن بابویه قمی پدر که قبرشان در ابتدای خیابان چهارمردان قم است مورد عنایت امام حسن عسکری(ع) بودند؛ همانطور که ابن بابویه پسر ـ معروف به شیخ صدوق ـ که قبرشان در شهرری است مورد عنایت امام زمان(عج) قرار داشتند. امام حسن عسکری(ع) نامه ای به ابن بابویه قمی (پدر شیخ صدوق) مرقوم داشته اند و در این نامه مواعظی بیان داشتند که می توان آن را به 20 دستورالعمل سلوکی جامع تقسیم کرد و آنها را برنامه زندگی خود قرار داد.

وی گفت: امام حسن عسکری(ع) در ابتدای این نامه بعد از حمد و ثنا یک دعا برای ابن بابویه دارد و یک دعا هم برای نسلش. نی بینیم که به دعای امام حسن عسکری(ع) خدا چه نسل پر برکتی به ابن بابویه عنایت فرمود که یکی از آن ها «شیخ صدوق» است.

مؤمنی سپس به بیان دستورالعمل امام حسن عسکری(ع) پرداخت و گفت: از مجموع این نامه سه موعظه را که خیلی کلیدی و برای زندگی الان ما بسیار مؤثر و مجرب است و از ما در برابر آفات محافظت می کند را بیان می کنم:

1. خواندن نماز شب: امام حسن عسکری(ع) به این بابویه مرقوم می دارند که: “علَیکَ بصلاة اللیل، فإن النبيّ(ص) أوصی علیّاً (ع) فقال: یا علي، علیکَ بصلاةَ اللیل، علیک بصلاة اللیل علیک بصلاةاللیل، وَمن استخفَّ بصلاة اللیل فلیس منّا. یعنی: برتو باد بر نماز شب، پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمودند: ای علی بر تو باد به نماز شب،بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب.

همین یازده رکعت که حتی سوره هم ندارد آثار و برکات عجیبی در دنیا و آخرت دارد که باعث برکت در عمر می شود. پس اگر می خواهید عمرتان با برکت شود نماز شب بخوانید که همه معصومین(ع)،علما و مراجع تقلید ما سفارش به خواندن نماز شب نموده اند.

2. صبر: توصیه دوم امام حسن عسکری(ع) به ابن بابویه صبر است. امام(ع) وی را به صبر در سه چیز دعوت می کند؛ “صبر در عبادت”، “صبر در برابر معصیت”، “صبر در مصیبت”. صبر در برابر معصیبت این است که مثلاً وقتی یک جوان صحنه محرکی را در خیابان و کوچه می بیند باید سرش را بیندازد پایین و بگوید لا حول ولا قوه الا بالله و صبر کند و از خدا بخواهد که از راه حلال غریزه جنسی او را براورده سازد. این صبر در برابر معصیت باعث می شود که خدا لذت بندگی را نصیب او گرداند.

3. انتظار فرج: مطلب دیگری که امام حسن عسکری(ع) به ابن بابویه مرقوم داشتند در مورد انتظار فرج است. امام(ع) می فرمایند: بر تو باد به انتظار فرج چون شیعیان ما پیوسته در حزن هستند تا پسرم «مهدی» بیاید. حال اگر کسی به امام عصر عج متصل شد به شادی حقیقی رسیده است؛ فقط کافی است امام زمان(عج) در زندگی ما بیایند. زندگی با اتصال به امام زمان(عج) بهاری می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *