1 – سوال: يا خـواندن آياتـى از چهار سـوره قرآن كه سجـده دارد در هنگام حيض كفاره دارد يا نه؟ و اگر سهوا انجام شـده باشد بـايد چه كند؟(1)

v    جواب : كفاره ندارد.

2 – سوال: خواندن بيـش از هفت آيه از قرآن كريـم براى زن حايض مكروه است. با تـوجه به اينكه در ماه مبارك رمضان خواندن قرآن فضيلت بسيار دارد. آيا حـايض بـود مـانع از خـوانـدن قـرآن است؟(2)

v    جـواب: در غيـر چهار سـوره عزائم مـانع نيست.

3 – سـوال: آيا خانـم هاى نابينا به هنگام عادت ماهانه مـى تـوانند قرآن را بخـوانند با تـوجه به ايـن كه قرآن براى آنها بصـورت برجسته نـوشته شده و بايستى آن را در خواندن لمس كنند؟(3)

v    جواب: نبايد لمس كنند.

4 – سـوال: آيا زن حايض مـى تـوانـد هفت آيه از غيـر سـوره هاى سجـده دار را بخواند و تكرار كند؟(4)

v    جـواب: غير از سوره هاى سجده, از باقى سـوره هاى قرآن اشكال ندارد.اگر چه بيـش از هفت آيه خـوانـدن بـراى حـايض مكـروه است.

5 – سـوال: اگر گردنبندى منقـش به آرم جمهورى اسلامـى باشد, در ايـن صـورت مـى تـوان از آن استفـاده نمـوده و به گـــــردن آويخت و به آن دست زد؟(5)

v    جـواب: استفاده از آن مانع ندارد ولـى بنابر احتياط, بـدون طهارت آن را مس نكنند.

6 – سوال: هنگامى كه در مراسـم صبحگاهى مدرسه يكى از خواهران, قرآن را با صـوت تلاوت مى كند, دبيران مرد صداى وى را مى شنوند, آيا بطور كلى تلاوت قرآن در صـورت شنيـدن نـامحـرم تـوسط خـواهـران گناه است؟(6)

v    جـواب: اشكـال نـدارد مگـر آنكه مـوجب تحـريك و مفسـده بـاشـد.

7 – سـوال: قضاى نماز آيات بر زن حائض در چه زمانى واجب است و تفصيلـى كه حضرت امام در مسئله (6) بحث نماز آيات در تحرير الـوسيله فرمـوده اند كدام است؟(7)

v    جـواب: منظور معظم له از تفصيل در غير مستـوعب, ظاهرا ايـن است كه اگـر بمقدار درك نماز پاك بـوده با ايـن كه بعد از پاك شدن مى تـوانسته يك ركعت آن را درك نمـايـد واجب مـى بـاشـد و الا واجب نيست.

8 – سـوال: زنانـى كه عادت ماهانه خـود را مـى گذرانند و از خـوانـدن نماز معذورنـد, آيا مـى تـواننـد در نماز جماعت, در غيـر مسجـد شـركت كننـد؟(8)

v    جواب: مى تـوانند در اجتماع براى نماز شركت كنند و بظاهر متابعت نمايند, ولى نبايد نماز بگذارند.

9 – سـوال: آيا زن حائض مى تـواند در كلاس درس شركت كند و آيات و روايات را يادداشت نمايد؟(9)

v    جـواب: اگر كلاس در مسجد نباشد اشكال ندارد و نوشتـن نام خداوند متعال و آيـات قـرآن اگـر بـدنـش به آنها مـس نشـود, اشكـال نـدارد.

10 – سوال: آيا زن حائض مى تـواند به مزار شهداء برود و فاتحه بخواند؟(10)

v    جـواب: رفتـن به قبـرستان و مزار شهداء و فاتحه خـوانـدن بـراى زن حائض اشكال ندارد. فقط آن مقـدار كه دستـور داده اند ايـن است كه زن حائض و شخص جنب مكروه است, در باليـن شخص محتضـر, يعنـى كسـى كه در حال جان دادن است حاضر شوند, ولى در باقى جاها مانند هنگام غسل دادن و كفن كردن و دفـن ميت اشكالى ندارد.

11 – سـوال: آيا زن حـائض و يا جنب مـى تـوانـد دعاى كميل و يا دعاى تـوسل بخواند؟(11)

v     جـواب: زن حائض و شخص جنب مـى تواند دعاى كميل و تـوسل بخـواند, ولـى در دعاى كميل جون جمله ((افمن كان مومنا كمـن كان فاسقا لايستوون)) از سوره اى است كه سجده واجب دارد, هميـن جمله را نمـى تـواند بر زبان آورد و خـواندن باقـى دعاى كميل اشكالى ندارد و بايستـى بدنـش هنگام خـواندن دعاى كميل و تـوسل بـاسـم خـداونـد متعال يـا پيـامبـران نـرسـد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ استفتـائات امـام خمينـى (ره), ج 1, مسـاله 170.

2ـ استفتـائات امـام خمينـى (ره), ج 1, مسـاله 171.

3ـ استفتـائات امـام خمينـى (ره), ج 1, مسـاله 172.

4ـ استفتـائات امـام خمينـى (ره), ج 1, مسـاله 173.

5ـ استفتائات ج 1, ص 47, مسئله 81.

6ـ كتاب احكام بانوان, ص 24.

7ـ كتاب احكام بانوان, ص 75.

8ـ كـتاب احكام بانوان, ص 76.

9ـ كتاب احكام بانوان, ص 80.

10ـ كتاب احكام بانوان, ص 80.

11ـ كتاب احكام بانوان, ص 81.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *