توجه بیشتر به وضعیت ظاهری و زیباسازی مسجد، تشکیل و تقویت کتابخانه‌های مسجد و دقت در انتخاب امام جماعت برخی از راهکارهای جذب جوانان به مسجد است که کارشناسان بر آنها تاکید دارند.

همان‌گونه که مسجد در صدر اسلام و عصر رسول خدا (ص) فقط محل عبادت، اعتکاف، اقامه نماز جماعت، تعلیم و تعلم، سخنرانی و خطابه بوده است و علاوه بر اینها کارهای سیاسی، اجتماعی و … نیز داشته است امروزه نیز مسجد کانون گرم سیاسی، اجتماعی و … است. بدین‌سان مسجد همواره محل نشر شریعت مقدس اسلام در همه ابعاد بوده است.

 

در تاریخ معاصر، نهضت‌های اسلامی (بخصوص انقلاب اسلامی) برای شکل‌گیری و تداوم مسجد را پایگاه اصلی خود قرار داده‌اند و اکنون نیز چنین است. بی‌جهت نیست که دشمن در سیاست‌های استعماری جدید به جای تقویت نیروی نظامی خود درصدد تضعیف و بی‌رونق‌کردن مسجد برآمده است. امام راحل فرموده‌اند: از فانتوم‌های آمریکا نترسید، از خالی‌شدن مساجد بترسید. نکته مهم این است که در جامعه دینی مراکز و سازمان‌های مختلف باید حول محور مسجد سامان یابند زیرا در آن صورت می‌توان در مقابل آسیب‌‌های یکسان‌سازی و نابودی فرهنگ‌ها در دنیای امروز مصون ماند.

 

مسجد همواره سنگر دفاع از حریم مقدس اسلام و تجلی‌گاه عشق، عبادت و خشوع بوده است. در طول تاریخ بزرگانی همچون پیامبر (ص) و اصحاب باوفایش سربازان مدافع مسجد بوده‌اند. بی‌شک یکی از عوامل مهم وجود و تداوم فرهنگ اسلامی در دنیای امروز مسجد است. بدین‌سان بخش عظیمی از فرهنگ درخشان و تمدن والای اسلامی که امروز در دسترس ماست مرهون عملکردهای آموزشی، سیاسی و اجتماعی مسجد در طول تاریخ اسلام است.

 

با توجه به شئونات مختلف جامعه اسلامی، همواره کارکرد مسجد از امور عادی فراتر رفته است و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نیز دربر گرفته است. به علاوه مسجد همیشه کانون هم‌گرایی مسلمانان بوده است؛ به همین دلیل این نهاد دینی – اجتماعی با از بین رفتن یا جابجایی حکومت‌ها هیچ‌گاه نقش محوری خود را از دست نداده است. از آنجا که در اوج عصر ارتباطات نیز هنوز بهترین، سالم‌ترین و کارآمدترین رسانه مسجد است، بدیهی است آینده‌شناسی مسجد را در نظام جمهوری اسلامی ایران و دیگر جوامع اسلامی یکی از ضرورت‌ها است که از منظر نهادسازی ضروری‌تر هم می‌شود؛ بر این اساس باید با انجام تحقیقات گسترده‌تر در سیر تحول‌های سیاسی – اجتماعی (مبتنی بر روش‌های علمی و تخصصی) به شناخت علمی مبتنی بر واقعیت برسیم.

 

از سوی دیگر، دولت باید نهاد مسجد را در راستای کارکردهای جدید و احیای توانمندی‌های قدیم فعال و از گسترش و پیشرفت مساجد حمایت کنند. تقویت مشارکت سیاسی مردم، تعمیق و توسعه، جامعه‌پذیری سیاسی، حل‌وفص منازعات و چالش‌های اجتماعی و تقویت روح مدنیت و نظم و قانو‌ن‌مندی باید در پرتو مسجد متجلی شود. در جهانی که با دگرگونی‌های سریع در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روبروست، احیا و حفظ جایگاه مسجد به تلاش زیادی نیاز دارد. امروز باید درباره مسایل فرهنگی بیش از گذشته کار کرد و فقط در این صورت است که مسجدها می‌توانند نقش تاریخی خود را در تربیت عبادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایفا کنند.

 

این پیشنهادها می‌تواند تا حدودی ما را به هدف فوق نزدیک‌تر کند و در زمینه جذب انسان‌ها راهگشا باشد:
1. تقویت مسجد از نظر امکانات مانند رسیدگی به ساختمان مسجد و نظافت آن و تجهیز امکانات گرمایی و سرمایی با همکاری نهادهای مسئول
2. توجه بیشتر به وضعیت ظاهری و زیباسازی مسجد
3. تشکیل و تقویت کتابخانه‌های مناسب مسجد
4. برگزاری مسابقه‌های متنوع حول کتاب‌های مذهبی مناسب
5. دقت در انتخاب امام جماعت بخصوص از لحاظ ویژگی‌های اخلاقی و عملکردی
6. توجه بیشتر امامان محترم جماعت به طولانی‌نشدن نمازهای جماعت بخصوص هنگام حضور نسل جوان
7. بکارگیری هیئت امنای صاحب ابتکار و خلاقیت تا بتوانند با برنامه‌ریزی‌های متنوع افراد را به مسجد جذب کنند
8. انجام تبلیغات مناسب و منطقی و پرهیز از برخوردهای تند و خشن با نوجوانان
9. فعال‌کردن کانون فرهنگی مستقر در مسجد و متنوع‌کردن برنامه‌های آن
10. تلاش برای احیای کارکردهای مختلف مساجد با برنامه‌ریزی کلان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *