حضرت آیت‌الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالاتی پیرامون برخی شیوه‌های آرایشی بانوان و نیز نحوه حضور آنان در مجامع عمومی نظر خود را اعلام کردند

حضرت آیت‌الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالاتی پیرامون برخی شیوه‌های آرایشی بانوان و نیز نحوه حضور آنان در مجامع عمومی نظر خود را اعلام کردند. متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.
سؤال : برخی آرایشگاههای زنانه به کارگر زن، احتیاج دارند آیا یک زن مسلمان می تواند در چنین آرایشگاهی مشغول کار شود و زنان بی حجاب را اعم از مسلمان و غیر مسلمان که در برابر مردان نامحرم، آرایش کرده ظاهر می شوند، آرایش کند؟
پاسخ : اگر آرایش کردن آنان، نوعی ترویج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقی را ندارد امّا تحقّق این عنوان، بعید به نظر می رسد.
سؤال : زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟
پاسخ : برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.
سؤال : رنگ کردن همه و یا قسمتی از مو به نیّت جلب توجه در مجالس بانوان برای ازدواج، جایز است؟
پاسخ : اگر، تنها برای آرایش باشد و جنبه فریبکاری و عیب پوشی و یا کم نشان دادن سنّ نباشد، مانعی ندارد.
سؤال : در کشورهاى غربى متدوال شده که لنزهاى رنگى بر چشم مى چسبانند آیا چنین کارى به قصد آرایش و آشکار شدن در برابر انظار مردان نامحرم، جایز است؟
پاسخ : اگر زینت حساب شود جایز نیست.
سؤال : بر سر گذاشتن کلاه گیس به نیت زیباتر شدن و مورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟ و آیا چنین کارى عیب پوشى به حساب مى آید؟
پاسخ: اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکارى و عیب پوشى از چشم خواستگاران، چنان کارى اشکال ندارد.
سؤال : آیا پوشاندن صورت آرایش کرده در صورتی که آرایش صورت مشخص نبوده و حالت طبیعی صورت را داشته باشد لازم است؟
پاسخ : اگر زینت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *